دانلود همه نوع نرم افزار (( رایگان )) از سرتاسر وب
گشت و گذار در اینترنت
 
 
یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 4:40 قبل از ظهر ::  نويسنده : mohsen

شهرستان دنا یکی از شهرستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد است. مرکز این شهرستان شهر سی سخت است. این منطقه در روزهای پایانی سال ۱۳۷۹ باه تصویب هیئت وزیران به شهرستان ارتقا یافت. جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵، برابر با ۵۳٬۰۳۴ نفر بوده است .


تقسیمات کشوری

    * شهرها: سی سخت.
    * بخش‌ها: مرکزی، پاتاوه و کبگیان.

    * بخش پاتاوه
          o دهستان پاتاوه
          o دهستان سادات محمودی

    * بخش کبگیان
          o دهستان چنار
          o دهستان کبگیان

    * بخش مرکزی شهرستان دنا
          o دهستان توت نده
          o دهستان دنا

شهرها: سی‌سخت


جغرافیا

شهرستان دنا در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد واقع گردیده و دارای مساحتی بالغ بر ۱۸۲۱ کیلومتر مربع می‌باشد. این شهرستان از شمال به شهرستان سمیرم در استان اصفهان و شهرستان لردگان و از جنوب به شهرستان بویراحمد محدود می‌باشد.

عمده‌ترین منابع آبی شهرستان دنا عبارت‌اند از : رودخانه کبکیان، رودخانه خرسان، رود احمد غریب و کره، نهر بهرام بیگی و نهر شبلیز، همچنین تعداد آبشار فصلی بنام‌های آبشار بهرام بیگی، منج و دودراک کره در این شهرستان جریان دارد.

ارتفاعات مهم این شهرستان نیز عبارت‌اند از : قله دنا یا دینار به ارتفاع ۴۴۰۹ متر که نهمین قله مرتفع ایران بوده و هر ساله تعداد زیادی کوهنورد از سراسر کشور و سایر نقاط جهان برای فتح آن و سایر قلل همجوار به شهر سی سخت وارد می‌شوند. از دیگر ارتفاعات مهم این شهرستان می‌توان به ارتفاعات شوروم، کوه سیوک و سیاه کوه اشاره کرد.


گردشگری

در شهرستان دنا آثار باستانی، تاریخی، زیارتی و تفریحی متعددی وجود دارد. مهم‌ترین آثار باقیمانده تاریخی ویرانه‌های شهر سی سخت ( قبل از اسلام) ویرانه‌های شهر دینار ( ده نار) کوشک میمند ( خرنده) و پل پاتاوه می‌باشند. زیارتگاهها و اماکن تفریحی مهم این شهرستان نیز عبارت‌اند از: امامزاده عبدالله، کوه گل و دریاچه‌های واقع در آن منطقه، بن رود، دشتک، منطقه حفاظت شده دنا، چشمه میشی، غار دنا، غار کیخسرو است.

این شهرستان از نظر فرهنگی بخشی از مناطق لر نشین جنوبی و به عبارت دیگر لرستان جنوبی است و مردم ان به گویش لری تکلم می‌کنند.

از روستاهای گردشی این شهرستان روستای کَریَک است. در ادبیات معماری ایران این دسته از روستاها را روستاهای ماسوله‌ای می‌نامند.


اي باكس


صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ

دانلود همه نوع نرم افزار (( رایگان )) از سرتاسر وب سعی شده است نرم افزارهای گوناگونی از سرتاسر وب(باذکرمنبع) جمع آوری شود و برای دانلود دراختیار شما قرار گیرد، لیست کاملی از مطالب را در (آخرین مطالب) می توانید مشاهده کنید
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 32
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 41
بازدید ماه : 191
بازدید کل : 227832
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

مشاهده جدول کامل ليگ برتر ايران